P
Palubný počítač
Palubný počítač v prístrojovom paneli informuje vodiča prostredníctvom displeja kontinuálne o momentálnej alebo priemernej spotrebe paliva. Z týchto informácií vypočíta tiež dojazd a aktuálny stav paliva v nádrži. S týmito údajmi dostane vodič dôležité hodnoty pre efektívnu a úspornú jazdu. Okrem toho poskytuje dodatočné informácie o priemernej rýchlosti alebo celkovom čase jazdy.
Pamäťový efekt
Pamäťový efekt popisuje zníženie kapacity u niektorých typov akumulátorov, ktoré neboli pred prvým nabíjaním úplne vybité. Vychádzame z toho, že akumulátor si pamätá spotrebu energie a časom neposkytne pôvodnú kapacitu batérie, ale len to množstvo energie, ktorú spotreboval do ostatného vybitia. Pri moderných lítium-iónových batériách by sa tento efekt už nemal vyskytovať.
Pamäťová funkcia sedadiel
Sedadlá s pamäťovou funkciou umožňujú uložiť do pamäti individuálne nastavenie sedadla pre rôzne osoby a stlačením tlačidla ich aktivovať. Nastavenie sedadla vodiča a vonkajších spätných zrkadiel sa dá priradiť jednému kľúču od vozidla.
Panoramatické výklopné a posuvné strešné okno
Panoramatické výklopné a posuvné strešné okno je ďalším vývojovým stupňom panoramatického posuvného strešného okna (PSD). Systém strešného okna sa vždy skladá minimálne z dvoch sklenených dielov.
Predný sklenený diel disponuje funkciou vyklopenia a posúvania. Môže byť vyklopený a čiastočne alebo úplne otvorený. Posúvaním sa predný diel úplne presunie nad zadný. Zadný sklenený diel je pevný a nemá žiadnu otváraciu funkciu.
Panoramatické výklopné a posuvné strešné okno disponuje elektrickou roletou, ktorá zakryje celé strešné okno.
Parkovací asistent "Park Assist"
Parkovací asistent "Park Assist" manévruje vozidlo automaticky na pozdĺžne a priečne parkovacie miesto a z pozdĺžneho miesta ho aj vyparkuje. Systém podporuje vodiča tým, že samočinne a optimálne točí volantom tak, aby v ideálnej línii zaparkoval dozadu alebo dopredu (priečne parkovacie miesta, v závislosti od vozidla). Meranie parkovacieho miesta, určenie štartovacej polohy a pohyb riadenia automaticky preberá systém "Park Assist" - vodič musí len ovládať pedál akcelerátora a brzdiť. Celý čas pritom udržiava kontrolu nad vozidlom.
Vodič aktivuje systém automatického parkovania pomocou samostatného tlačidla "Park Assist" v stredovej konzole, a pozdĺž krajnice potom jazdí maximálne rýchlosťou 40 km/h a s odstupom 0,5 až 1,5 metra. Pri jazde na existujúce parkovacie miesto skenuje systém "Park Assist" oblasť na pravej aj ľavej strane vozidla, napr. v jednosmernej ceste. Zapnutím smerového svetla určí vodič, na ktorej strane cesty chce parkovať. Ak systém rozpozná parkovacie miesto, ktoré je minimálne o 0,8 metra väčšie ako vozidlo (v závislosti od vozidla), na palubnom počítači sa zobrazí hlásenie "Rozpoznané pakovacie miesto". Následne je vodič usmerňovaný do správnej východiskovej polohy a vyzvaný, aby zaradil spätný chod. Zaradením spätného chodu preberie parkovací asistent riadenie vozidla a aktivuje automatické ovládanie riadenia. Hlásenie v palubnom počítači znie "Automatické riadenie je aktívne! Sledujte okolie!". Opatrným ovládaním pedála akcelerátora manévruje vozidlo na parkovacie miesto. Ukončenie cúvania signalizujú parkovacie senzory zvukovým hlásením a optickým ukazovateľom na palubnom počítači. Ďalšími obrazmi na displeji je vodič vyzvaný k tomu, aby sa pohol dopredu, prípadne ešte raz dozadu. Počet parkovacích manévrov závisí od dĺžky resp. šírky parkovacieho miesta a plochy, ktorá je k dispozícii na manévrovanie s vozidlom. Čím kratšie a užšie je parkovacie miesto a čím je plocha na manévrovanie menšia, tým je potrebných viac ťahov na zaparkovanie vozidla. Systém rozpozná parkovacie miesta akéhokoľvek druhu (napr. v zákrute, na obrubníku alebo medzi stromami).
Vodič môže kedykoľvek prevziať riadenie vozidla.
Pozrite si tiež:
Parkovacie senzory
Asistenčné systémy vodiča
Parkovacia brzda, elektronická
Elektronická parkovacia brzda (EPB) nahrádza bežnú ručnú brzdu, konvenčná páka ručnej brzdy odpadá. Vďaka tomu vznikne viac odkladacieho priestoru medzi prednými sedadlami. Elektronická parkovacia brzda pracuje prostredníctvom dvoch elektromotorov s prevodovkou na zadných kotúčových brzdách. Mechanické časti sú konštruované tak, aby bezpečne udržali zaparkované vozidlo aj pri strate napätia na palube. Kontrolky v prístrojovom paneli a tlačidle signalizujú, či je parkovacia brzda aktivovaná. Zvuk parkovacej brzdy signalizuje tiež, že je aktivovaná.
Elektronická parkovacia brzda ponúka okrem jednoduchého ovládania prostredníctvom veľkého aj rôzne prídavné funkcie v oblasti komfortu a bezpečnosti, ako sú dynamický asistent rozjazdu a funkcia Auto Hold.
Pozrite si tiež:
Dynamický asistent rozjazdu
Funkcia Auto Hold
Parkovacie senzory
Systém podporuje vodiča pri parkovaní a manévrovaní s vozidlom. Akustický signál informuje o zostávajúcej odstupe od prekážky vpredu (v závislosti od výbavy), po stranách (v závislosti od výbavy) a vzadu.
V závislosti od vzdialenosti od prekážky sa frekvencia zvukového signálu zvyšuje. Ak je vzdialenosť od prekážky menšia ako 30 cm, zaznie trvalý tón.
V závislosti od typu rádia alebo rádia a navigačného systému je vzdialenosť od prekážky zobrazená na displeji (OPS - optický parkovací systém). V neprehľadných situáciách systém odbremeňuje vodiča a v rámci možností daných systémom môže zabrániť nepríjemným menším škodám. Vodiča dodatočne podporuje aj zobrazenie situácie na displeji. Polohu prekážky zobrazuje.
Funkcia automatického brzdenia pri manévrovaní je súčasťou parkovacích senzorov a dokáže predchádzať hroziacim kolíziám resp. znížiť závažnosť zrážky tým, že v poslednom možnom momente aktivuje núdzové brzdenie. Vozidlo spomaľuje až do úplného zastavenia. Pri cúvaní je funkcia aktívna od rýchlosti 1,5 km/h do 10 km/h a pri jazde dopredu od 2,5 km/h do 10 km/h (v závislosti od výbavy). Funkcia sa dá deaktivovať, buď dočasne pre parkovanie alebo trvalo pomocou rádia alebo rádia a navigačného systému.
Pozrite si tiež:
Parkovací asistent "Park Assist"
Cúvacia kamera "Rear View"
Asistenčné systémy vodiča
Pasívna bezpečnosť
Pod pasívnou bezpečnosťou sa chápu všetky konštrukčné opatrenia, ktoré slúžia na ochranu pasažierov pred zranením, resp. znižujú nebezpečenstvo poranenia. Tento výraz sa vzťahuje hlavne na správanie sa vozidla pri kolízii (Crashtest) a zohľadňuje aj ochranu ostatných účastníkov premávky.
K najdôležitejším znakom pasívnej bezpečnosti súčasných vozidiel patria okrem systému bezpečnostných pásov airbagy, deformačná tuhosť priestoru pre cestujúcich, ako aj deformačné zóny vpredu a vzadu. Starajú sa o rozsiahle odbúranie energie pri náraze, ktoré chráni pasažierov. Spolu s prvkami aktívnej bezpečnosti ponúkajú všetky modely značky Volkswagen cestujúcim vynikajúcu ochranu.
Pay-per-Use
Služba "Pay-per-Use" účtuje iba poplatky za to, čo bolo spotrebované. Faktúra založená na spotrebe sa zakladá na systéme mikroplatieb. Zaplatiť môžete prostredníctvom Volkswagen služieb We Park, We Delivery a We Rent.
Pevná batéria
Polovodičový akumulátor - tiež nazývaný polovodičová batéria - je špeciálne vyhotovenie akumulátorov, v ktorom sú elektródy aj elektrolyt vyrobené z pevného materiálu. Potenciálne použitie lítium-kovových anód môže ponúknuť významné výhody voči klasickým lítium-iónovým batériám.
Plug & Charge
Plug & Charge je postup na overenie totožnosti užívateľa na nabíjacích staniciach a na fakturáciu nabitej energie, pri ktorej prebieha autentifikácia medzi vozidlom a nabíjacou stanicou automaticky.
Pneumatiky AirStop®
Pneumatiky AirStop® obsahujú lepkavú, viskóznu zaceľujúcu vrstvu, ktorá pokrýva vnútro pneumatiky. Špeciálna tesniaca hmota vo vnútri pneumatiky obalí cudzie teleso do priemeru 5 mm okamžite pri vniknutí utesní miesto vpichu a zabráni strate tlaku v pneumatike. To minimalizuje štatistické riziko defektu. Okrem toho eliminuje potrebu rezervného kolesa a vy máte k dispozícii väčší objem batožinového priestoru.
Pozrite si tiež:
Systém kontroly tlaku vzduchu v pneumatikách
Ukazovateľ kontroly tlaku vzduchu v pneumatikách
Podpora natočenia volantu proti smeru pohybu vozidla
Podpora natočenia volantu proti smeru pohybu vozidla je funkcia pre zvýšenie bezpečnosti, ktorú vykonáva elektromechanický posilňovač riadenia:
V kritickej situácii upozorní vodiča, do ktorého smeru by mal natočiť volant, aby vozidlo opäť získalo stabilitu. Vozidlo s touto funkciou samozrejme nie je riadené samostatne, ale uľahčuje riadenie do správneho smeru.
Pozrite si tiež:
Elektromechanický posilňovač riadenia
Podvozok
Podvozok pozostáva zo všetkých pohyblivých častí vozidla, ktoré slúžia na kontakt s vozovkou. Patria k nim kolesá, zavesenie, odpruženie, tlmiče, ale aj riadenie a brzdenie. Existujú rôzne typy podvozkov:
Športový podvozok
So zníženou karosériou a špecifickým nastavením pruženia, tlmičov a stabilizátorov ponúka ešte väčšie potešenie z jazdy s dobrou úrovňou komfortu.
Podvozok na rozbitý a nerovný povrch
V porovnaní so štandardným podvozkom je vyšší s väčšou svetlou výškou a s pružením, tlmičmi a stabilizátormi, ktoré sú prispôsobené na špeciálne podmienky.
Športový podvozok Select
Športový podvozok Select prináša o 15 mm zníženú karosériu a riadené tlmiče. Stlačením tlačidla môže vodič voliť medzi dvoma nastaveniami podvozka "Normal" alebo "Sport".
Pohon predných kolies
V súčasnosti je pohon predných kolies najbežnejšie používaným typom pohonu pre osobné automobily až po modely strednej triedy. Pohon sa uskutočňuje na predných kolesách. Motor, prevodovka, pohon nápravy a diferenciál tvoria jednu kompaktnú jednotku. Pri pohone predných kolies je vozidlo "ťahané", tak aby sa vytvoril stabilný stav medzi hnacími silami a zotrvačnou silou vozidla. Predné kolesá musia prevziať hnaciu, brzdnú silu a bočnú vodiacu silu pneumatík. Vplyvy na riadenie pôsobia proti odpovedajúcim dimenziám prednej nápravy.
Poloverejné nabíjanie
Niektoré supermarkety a spoločnosti poskytujú na svojich parkoviskách nabíjacie stanice, na ktorých je elektrina väčšinou zadarmo.
Posilňovač brzdného účinku (Duo)
Silu, ktorú vyvinie vodič na brzdový pedál pri brzdení, redukuje posilňovač brzdného účinku.
Dvojstupňový systém zabezpečuje citlivú reakciu brzdového systému. Až do brzdného tlaku ca. 45 barov, čo je rozsah komfortnej oblasti, pracuje s posilňovacím účinkom faktora 5. V prípade, že vodič vyvinie na brzdový pedál väčšiu silu, posilňovač brzdného účinku sa zvýši až o 10-násobok hodnoty. Vodičovi sa toto sprostredkuje prostredníctvom rýchlej príjemnej reakcii brzdovej sústavy pri krátkej dráhe pedála ako aj dobrom dávkovaní a nižšej vynaloženej sile až po regulačný rozsah systému ABS.
Pozrite si tiež:
Hydraulický brzdový asistent (HBA)
Posilňovač riadenia
Pozrite si tiež:
Elektro-hydraulický posilňovač riadenia
Elektromechanický posilňovač riadenia
Posilňovač riadenia s premenlivým účinkom
Posilňovač riadenia s premenlivým účinkom závislým od rýchlosti zvyšuje ovládateľnosť vozidla a komfort. Takýmto spôsobom prispieva k bezpečnosti. Pri nízkych rýchlostiach, napríklad pri parkovaní, je riadenie vozidla pomocou posilňovača najľahšie. Pri vyšších rýchlostiach sa posilňovač stane zásahom elektroniky tuhším. Vďaka tomu môže vodič riadiť vozidlo pri vysokej rýchlosti ešte presnejšie, ako s obvyklým posilňovačom.
Pozrite si tiež:
Posilňovač riadenia
Post lítium-iónová batéria
Všeobecný názov pre všetky nastupujúce technológie súčasných lítium-iónových batérií vrátane pevných elektrolytov, lítium-sírových a lítium-vzduchových batérií s potenciálne výrazne vyššími hustotami energie ako dnes.
Pozinkovaná karoséria
Najbezpečnejšia metóda ochrany ocele pred koróziou je pozinkovanie. Počas pozinkovania netvorí zinok na plechu voľnú vrstvu, ale reaguje tak, že vytvára stabilnú väzbu, ktorá je odolná aj voči poškodeniu povrchu. Galvanickým zinkovaním, ktoré sa robí vo veľmi tenkej vrstve, menšej ako 20 mikrónov (milióntiny metra), môžu byť ošetrené predovšetkým tenšie plochy. Je vhodné najmä pre viditeľné povrchy karosérie.
Zabezpečuje stálu trvanlivosť štruktúry po celú životnosť vozidla. Garantuje dlhodobé zachovanie hodnoty vozidla a vďaka dlhšej životnosti je ohľaduplnejší k životnému prostrediu.
Prechodový uhol
Prechodový uhol je uhol, cez ktorý dokáže vozidlo pomaly prejsť cez rampu bez toho, aby spodkom na nej zostalo sedieť.
Pozrite si tiež:
Nájazdový uhol
Priečny náklon
Prevodovka s dvojitou spojkou DSG
Prevodovku s dvojitou spojkou tvoria dve od seba nezávislé prevodovky. Prostredníctvom dvojitej spojky sú obe prevodovky striedavo spojené s motorom podľa aktuálneho prevodového stupňa pomocou dvoch hnacích hriadeľov. Prevodovku s dvojitou spojkou pritom umožňuje automatické radiene rýchlostných stupňov bez prerušenia prenosu krútiaceho momentu. Prevodovku riadi takzvaný mechatronický modul, v ktorom sú integrované elektronická riadiaca jednotka prevodovky, rôzne snímače a hydraulické ovládanie ako kompaktná jednotka.
Prevodovka s dvojitou spojkou DSG disponuje dvomi režimami jazdy: normal a sport. V športovom režime sú rýchlostné stupne dlhšie a v prípade potreby prevodovka radí skôr do nižších rýchlostných stupňov. Rýchlostné stupne sa dajú radiť aj manuálne. Prostredníctvom radiacich pádiel tiptronic za multifunkčným volantom získa manuálne radenie mimoriadne športový charakter. Zopnutie spojky je vždy plno automatické.
Šesťstupňová prevodovka DSG je vhodná pre výkonnejšie motory a krútiaci moment viac ako 250 Nm. Prevodovku s dvojitou spojkou tvoria dve lamelové spojky v olejovom kúpeli.
Sedemstupňová prevodovka DSG je dostupná v dvoch rôznych špecifikáciách:
• pre menšie motory: Maximálny krútiaci moment je 250 Nm. Tu je prevodovka s dvojitou spojkou suchá bez olejového kúpeľa.
• pre motory s vysokým zaťažením: Maximálny krútiaci moment je 600 Nm. Prevodovka DSG je určená pre vysoký krútiaci moment.
Priame vstrekovanie
Existujú dva rôzne typy systému priameho vstrekovania:
Priame vstrekovanie benzínu
Priame vstrekovanie nafty
Pozrite si tiež:
Priame vstrekovanie benzínu
Priame vstrekovanie nafty
Priame vstrekovanie benzínu
Pri priamom vstrekovaní benzínu sa palivo vstrekuje priamo do spaľovacieho priestoru pod maximálnym tlakom 100 bar. V protiklade ku bežnému vstrekovaniu do nasávacieho potrubia je tento proces výrazne presnejší a nezávislý od doby otvorenia ventilov.
Výnimočná geometria spaľovacieho priestoru zabezpečuje optimálne vírenie zmesi paliva a vzduchu. Motory spoločnosti Volkswagen s priamym vstrekovaním paliva sú charakteristické svojou vysokou účinnosťou. V porovnaní s motormi s rovnakým výkonom a bežnou technológiou vstrekovania môžu motory s priamym vstrekovaním paliva pri prispôsobenom štýle jazdy dosiahnuť úsporu paliva až 15 percent. Priame vstrekovanie paliva predstavuje základ pre inovatívnu technológiu TSI.
Pozrite si tiež:
TSI
Priame vstrekovanie nafty
Pri systéme priameho vstrekovania nafty sa palivo vstrekuje priamo do spaľovacieho priestoru. Naftový agregát s priamym vstrekovaním paliva je v súčasnosti najefektívnejším spaľovacím motorom s najvyššou účinnosťou. Vďaka vysokotlakovému vstrekovaniu dosiahol vznetový motor takú úroveň výkonu, aká je porovnateľná s modernými benzínovými motormi s turbodúchadlom.
Pozrite si tiež:
TDI
Priečny náklon
Ako priečny náklon sa označuje šikmá poloha vozidla vo svahu.
Priestor pre cestujúcich
Priestor pre cestujúcich je priestor, v ktorom sa nachádzajú cestujúci vo vozidle. Tvorí "tuhú" ochrannú klietku. V protiklade k deformačným zónam karosérie je veľmi ťažko deformovateľná a v prípade nehody tak dokáže zachovať priestor pre prežitie cestujúcich. Správanie sa priestoru pre cestujúcich je optimalizované, okrem iného, pomocou nárazových testov.
Pozrite si tiež:
Nárazové (crash) testy
Priestorový kamerový systém "Area View"
"Area View" dodáva živý prenos okolia vozidla na obrazovku v kokpite. Vodič získa skvelý výhľad na bezprostredné okolie. Systém ponúka rôzne perspektívy a pohľady, aby vodiča optimálne v každej dopravnej situácii.
Štyri kamery sa postarajú o bezpečný výhľad na okolie vozidla. So širokouhlými 180 ° objektívmi vpredu a vzadu sa zorné pole vodiča rozšíri o 90° vľavo a vpravo dokonca aj z najprednejšieho a najzadnejšieho bodu vozidla. Systém je do určitej miery schopný akoby sa pozrieť "za roh". Systém vás podporuje pri zložitom manévrovaní s vozidlom, ako je pripojenie a manévrovanie s prívesom alebo pri jazde v teréne. Alebo pri radení sa v neprehľadných situáciách.
Obrazy z kamier sú spracované digitálne a v reálnom čase zobrazené na displeji rádiá alebo rádiá a navigačného systému.
Proaktívny systém ochrany pasažierov
Proaktívny systém ochrany pasažierov rozpozná pomocou senzorov elektronickej kontroly stability ESC a systému sledovania okolia "Front Assist" kritické situácie s vysokým potenciálom kolízie.
Ak systém rozpozná takúto situáciu, pasažieri a vozidlo sú pripravení na možnú kolíziu tým, že sa napnú bezpečnostné pásy na oboch predných sedadlách, aby zvýšili bezpečnosť vodiča a spolujazdca a otvorené okná vrátane strešného sa zatvoria.
Ak už nebezpečenstvo nehrozí a vozidlo je z hľadiska jazdnej dynamiky stabilizované, predné bezpečnostné pásy sa uvoľnia. Bočné okná vrátane strešné sa vrátia do pôvodnej polohy.
Progresívne riadenie
Progresívne riadenie odbremeňuje vodiča pri riadení. V porovnaní v porovnaní s obyčajným riadením potrebuje menší počet otočení volantu na jeho plné natočenie. S progresívnym riadením musíte otáčať volantom v úzkych zákrutách menej. Prevodový pomer progresívneho riadenia redukuje počet otočení volantu pri parkovaní a súčasne zvyšuje jazdnú dynamiku prostredníctvom priamych reakcií riadenia na cestách bohatých na zákruty.
Protipreklzová regulácia (ASR)
Protipreklzová regulácia ponúka pre moderné vysokootáčkové motory väčší komfort a bezpečnosť, hlavne na cestách s rozdielnym povrchom alebo na klzkej vozovke. Protipreklzová regulácia umožňuje bez pretočenia kolies alebo vybočenia harmonický rozjazd alebo zrýchlenie v celom rozsahu rýchlostí.
Protipreklzová regulácia funguje len v kombinácii elektronickým plynovým pedálom a využíva snímače otáčok kolies antiblokovacieho systému (ABS). Ak snímače na jednom poháňanom kolese zrazu zistia zvýšenie otáčok (preklz), systém zasiahne do riadenia motora, zníži jeho výkon a zabráni preklzovaniu.
Protipreklzová regulácia zabezpečuje trakciu a stabilitu jazdy počas zrýchlenia v celom rozsahu rýchlosti a tým podporuje aktívnu bezpečnosť. Dodatočne znižuje ojazdenie pneumatiky. Zahŕňa elektronickú uzávierku diferenciálu (EDS) a je súčasťou elektronickej kontroly stability (ESC).
Pozrite si tiež:
Elektronický plynový pedál (E-plyn)
Antiblokovací systém (ABS)
Aktívna bezpečnosť
Elektronická uzávierka diferenciálu (XDS)
Elektronická kontrola stability
R
Radar na meranie vzdialenosti medzi vozidlami
Radar na meranie vzdialenosti medzi vozidlami je súčasťou adaptívneho tempomatu ACC.
Pozrite si tiež:
Adaptívny tempomat ACC
Systém sledovania okolia "Front Assist"
Asistenčné systémy vodiča
Rádio a navigačný systém
Rádio a navigačný systém spája navigáciu s multimediálnym zábavným systémom.
Pozrite si tiež:
Navigácia
Radio Data System (RDS)
RDS je skratka pre Radio Data System a predstavuje dátovú službu rozhlasového vysielača. Popri zvukovom signáli sa vysielajú aj doplnkové informácie vo forme zakódovaných digitálnych signálov, ktoré dokážu rádia s funkciou RDS vyhodnotiť. Umožňuje to sprostredkovanie dodatočných služieb ako názov rozhlasovej stanice (PNS), rádio text (RT) alebo označenie dopravných programov (TP) resp. dopravných správ (napr. dopravných zápch, nehôd, uzávierok ciest cez TMC). Prenos alternatívnych frekvencií (AF) v RDS umožňuje príjem najlepšej frekvencie rozhlasovej stanice. Rádio automaticky preladí zo slabej frekvencie na lepšiu silnejšiu frekvenciu tej istej rozhlasovej stanice.
Traffic Announcement prepne na dopravné správy s vopred zvolenou hlasitosťou, aj keď práve počúvate hudbu z externých zdrojov (CD, SD alebo iných médií) alebo počúvate inú rozhlasovú stanicu. Okrem toho sa v rámci sieti rozhlasových staníc automaticky preladí z rádio stanice, ktorá neponúka dopravné správy na stanicu, ktorá ich ponúka (EON, Enhanced Other Network).
Za správnosť informácií RDS zodpovedajú prevádzkovatelia rozhlasových staníc. V Európe sa RDS používa celoplošne. Ale aj v iných regiónoch sveta (napríklad: Severná Amerika, Čína) má RDS v súvislosti s názvom vysielača (PSN) a dopravnými informáciami (TMC) stále väčšiu úlohu.
RDE
Ako doplnok k jazdnému cyklu WLTP sa spotreba paliva a emisií v Európe meria podľa testovacej metódy RDE. RDE znamená Real Driving Emissions (emisie merané počas skutočnej jazdy). Na rozdiel od jazdných cyklov NEDC a WLTP sa meranie emisií nerealizuje v skúšobni, ale v skutočnej premávke. Emisie (oxidy dusíka, pevné častice a jemný prach) zistené počas jazdy v premávke sa nazývajú skutočné emisie.
Testovacia metóda RDE
Pri meraní RDE prejde vozidlo kombináciu tratí s náhodným zrýchlením a spomalením, ktorá trvá 90 až 120 minút. Vozidlo je vybavené prenosným meracím systémom PEMS (Portable Emission Measurement System). Tento prístroj meria emisie výfukových plynov (oxidy dusíka a oxid uhoľnatý) spolu s príslušnými parametrami motora, vozidla a okolia na vopred určenej trase. Spojením s údajmi GPS je možné stanoviť presný vzťah medzi jazdnou situáciou a výsledkom výfukových plynov.
Pozrite si tiež:
NEDC
WLTP
Rear Seat Entertainment (RSE)
Systém rear seat entertainment Volkswagen Exclusive ponúka pasažierom na zadných sedadlách multimediálnu zábavu na vysokej úrovni. Hlavnými prvkami výbavy sú plochá obrazovka TFT v strope alebo dve obrazovky v hlavových opierkach predných sedadiel, DVD prehrávač a dodatočná riadiaca jednotka v stredovej konzole vzadu. Tu sa nachádzajú aj vstupy na zapojenie slúchadiel, aby ostatní spolucestujúci neboli rušení, ale aj extra video a audio vstup. Pripojiť tu môžete externé zdroje, napríklad hraciu konzolu.
Zvuk z DVD sa prehráva cez slúchadlá alebo reproduktory rádiá. Systém umožňuje samostatné ovládanie funkcie Rear Seat Entertainment a rádiá, aby vodič a spolucestujúci mohli pri prehrávaní DVD naďalej počúvať rádio.
Recirkulácia výfukových plynov
Recirkulácia výfukových plynov (AGR, po anglicky: Exhaust Gas Recirculation, EGR) znamená kontrolovaný prívod výfukových plynov späť do spaľovacieho priestoru. Recirkulácia výfukových plynov je účinná metóda redukcie oxidov dusíka (NOx) počas spaľovania paliva.
Pri spaľovaní zmesi paliva a vzduchu sa s nárastom teploty spaľovania nadmerne zvyšuje tvorba oxidov dusíka. Vrátením časti výfukových plynov do spaľovacieho priestoru sa zníži teplota spaľovania vo valci, čím sa zníži aj tvorba oxidov dusíka. Prostredníctvom regulovaného zmiešavania výfukových plynov sa dá ovplyvniť reakcia výfukových plynov v súlade s podmienkami zaťaženia motora. Pri recirkulácii výfukových plynov (AGR) sú výfukové plyny vedené cez systém potrubí pomocou ventila, ktorý je elektronicky ovládaný riadiacou jednotkou motora, späť do nasávacieho potrubia a odtiaľ sú opäť nasávané do spaľovacieho priestoru.
Recyklácia
Recyklácia znamená návrat surovín do materiálového cyklu, t.j. ich opätovné použitie v nových výrobkoch.
Recyklácia automobilov sa doteraz sústredila najmä na kovy. Vývoj sa však čoraz viac zameriava na opätovné využitie čo najväčšieho podielu celého vozidla. Schopnosť recyklácie vozidla sa zohľadňuje už vo fáze vývoja konštrukcie.
Pred recykláciou odpadu je zámerom spoločnosti Volkswagen vyhnúť sa tvorbe odpadu. Preto je väčšina dielov, materiálov a surovín dodávateľmi dodávaná v obaloch, ktoré sa dajú použiť viackrát. Recykluje sa 95% všetkého odpadu z výroby. Okrem toho sa vo vozidle identifikujú látky a materiály, aby sa uľahčila jasná klasifikácia počas procesu recyklácie.
Regulácia brzdného účinku motora (MSR)
Regulácia brzdného účinku motora (MSR) má za úlohu zabrániť blokovaniu poháňaných kolies v dôsledku prílišného brzdného účinku motora na klzkej vozovke, keď vodič prudko uberie plyn alebo rýchlo podradí. Poháňané kolesá majú vtedy sklon sa dostať do šmyku. Kolesá krátkodobo stratia povrchovú priľnavosť pneumatík k vozovke a jazdné vlastnosti vozidla sú nestabilné. Regulácia brzdného účinku motora v týchto situáciách udržuje stabilitu jazdy a zlepšuje tak bezpečnosť.
Všetky potrebné informácie dostáva riadiaca jednotka regulácie brzdného účinku motora prostredníctvom snímačov otáčok kolies a od riadiacej jednotky motora, respektíve prevodovky prostredníctvom zbernice CAN. Ak riadiaca jednotka identifikuje blokovanie poháňaných kolies, tak regulácia brzdného účinku motora vyšle prostredníctvom dátovej zbernice CAN signál riadiacej jednotke motora, aby mierne zvýšila počet otáčok motora, až kým sa poháňané kolesá opäť začnú otáčať v súlade s rýchlosťou vozidla. Vďaka tomu zostane vozidlo ovládateľné a udrží si stabilitu jazdy. Regulácia brzdného účinku motora pracuje v celom rozsahu rýchlostí.
Pozrite si tiež:
Snímač otáčok kolesa
Regulácia diaľkových svetiel "Light Assist"
Systém "Light Assist" zabezpečuje automatickým prepínaním diaľkových svetiel komfort a bezpečnosť v cestnej premávke. Premávku sleduje kamera integrovaná vo vnútornom spätnom zrkadle. Systém "Light Assist" zapne diaľkové svetlá samostatne od rýchlosti 60 km/h a v úplnej tme. Systém rozpozná vozidlá v protismere a pred vami a automaticky zacloní diaľkové svetlá skôr, ako by oslnili vodičov. Automatickým prepínaním stretávacích a diaľkových svetiel optimálne osvetľuje vozovku.
Regulácia tlmičov (CDC)
Výnimočne vysoký komfort jazdy ponúka pneumatické pruženie, v skratke CDC (Continous Damping Control). Namiesto konvenčných oceľových tlmičov disponuje gumovými mechmi naplnenými vzduchom. Nastavenie výšky karosérie umožňuje systém prostredníctvom množstva vzduchu v mechoch. Volkswagen ponúka pneumatické pruženie s plynulou reguláciou tlmičov. Na základe automatickej regulácie výšky karosérie ju udržiava na konštantnej úrovni nezávisle od stavu zaťaženia vozidla. Náklon karosérie pri brzdení alebo zrýchlení je vyvážený. Systém pneumatického pruženia a tlmenia výrazne zlepšuje komfort jazdy a pruženia.
Regulácia výšky karosérie
Vzduchové pruženie môže pomocou regulácie výšky karosérie udržiavať vozidlo v konštantnej úrovni na oboch nápravách bez ohľadu na stav zaťaženia. * Štyri snímače výšky nepretržite zisťujú vzdialenosť medzi nápravami a karosériou. Rozdiely voči požadovanej vzdialenosti môžu byť teda okamžite kompenzované.*
Pre bežné pruženie a vzduchové pruženie sa na dosiahnutie konštantnej úrovne používajú rôzne systémy. Automatická regulácia výšky karosérie môže prispieť k väčšiemu komfortu jazdy tým, že pri náklade v batožinovom priestore bráni klesaniu zadnej časti vozidla. Okrem toho môže regulácia výšky karosérie zvýšiť praktický spôsob jazdy s prívesom.
Pozrite si tiež:
Regulácia tlmičov (CDC)
*V rámci možností daných systémom.
Rekuperácia
Rekuperácia (spätné získavanie kinetickej energie uvoľnenej pri brzdení) pomáha čo najideálnejšie využívať energiu uvoľnenú pri jazde.
Rekuperáciou mení generátor kinetickú energiu uvoľnenú počas brzdenia alebo spomalenia na elektrickú energiu. Tá nabíja batériu a je k dispozícii pri nadchádzajúcom zrýchlení. Batéria môže potom napájať elektrické zariadenia a odľahčiť motor od poháňania generátora.
Vďaka tomuto riadeniu generátora a vždy optimálne nabitej batérii je možné znížiť napätie alternátora - napríklad pri akcelerácii alebo pri nepretržitom udržiavaní želanej rýchlosti. Možné je aj úplné vypnutie generátora. Odľahčí to motor a zníži spotrebu.
K systému patrí okrem vhodného generátora a batérie aj inteligentný manažment batérie, ktorá obsahuje dodatočné funkcie monitorovania nabitia batérie.
Pozrite si tiež:
Batéria - manažment energie
Režim off-road
Režim off-road ponúka v závislosti od modelu špeciálne jazdný režim pre náročný terén. S voliteľným paktom "off-road" sú prostredníctvom ovládača na výber ďalšie dva režimy "off-road" (piesok a štrk).
Vďaka asistentom rozjazdu pri stúpaní a jazdy z kopca zvládnete jazdu vo svahu mimoriadne pohodlne, pretože systém dokáže v rámci svojich limitov regulovať rýchlosť pri stúpaní a klesaní pri sklone od 10%.
Pozrite si tiež:
4MOTION
Stúpavosť
Riadiaca jednotka airbagov
Riadiaca jednotka airbagu rozpozná a vyhodnocuje náraz a podľa jeho typu a závažnosti aktivuje príslušné bezpečnostné systémy. Riadiaca jednotka získava informácie pomocou šiestich externých senzorov zrýchlenia. Riadiaca jednotka airbagu je vybavená senzormi zrýchlenia pre pozdĺžnu, priečnu a vertikálnu os vozidla. Riadiaca jednotka okrem toho disponuje senzorom rýchlosti otáčania, ktorý zaznamenáva otáčanie vozidla okolo jeho pozdĺžnej osi. Senzory riadiacej jednotky slúžia na vyhodnocovanie a nastavenie signálov ostatných senzorov. Riadiacej jednotke to umožňuje odhadnúť smer nehody a jej závažnosť a zabezpečiť aktivovanie príslušných bezpečnostných systémov. Riadiaca jednotka je s ďalšími systémami zbernice údajov prepojená cez výstupy signálov nárazu, aby po nehode uľahčila orientáciu a záchranu pasažierov.
Rozsiahly výskum a neustály vývoj v spoločnosti Volkswagen zdokonalili riadenie zádržných systémov do takej miery, že dokážu ponúknuť optimálnu ochranu pri najrôznejších typoch nárazu. Predné airbagy, ktoré sa aktivujú v dvoch stupňoch v závislosti od závažnosti nehody znižujú riziko poranenia vodiča a spolujazdca. Systém rozlišuje náraz a jeho silu od silných otrasov, ktoré sa môžu vyskytnúť napríklad dôsledkom nárazu kameňa alebo hlbokým výtlkom. Tým sa zabezpečí to, aby sa zádržné systémy neaktivovali mimo nárazu.
Rozhranie pre pripojenie mobilného telefónu "Business"
Rozhranie pre pripojenie mobilného telefónu "Business" spĺňa aj tie najvyššie štandardy komfortu. Vďaka pripojeniu cez protokol Bluetooth rSAP - podmienkou je vlastný mobilný telefón - má prístup k SIM karte, buď priamo alebo prostredníctvom kábla. Rozhranie pre pripojenie mobilného telefónu "Business" disponuje tiež slotom na SIM kartu, ktorý poskytuje bezdrôtový komfort aj bez mobilného telefónu s protokolom "Bluetooth rSAP". Telefón je pripojený cez GSM modul vozidla s UMTS priamo k vonkajšej anténe, aby sme zabezpečili čo najkvalitnejší príjem. K špeciálnym funkciám prémiovej telefónie patria tiež integrované funkcie WiFi. Hotspot Wi-Fi ponúka pripojenie na internetu až pre sedem zariadení.
Pozrite si tiež:
Rozhranie pre pripojenie mobilného telefónu "Comfort"
Rozhranie pre pripojenie mobilného telefónu "Comfort"
Rozhranie pre pripojenie mobilného telefónu "Business" spĺňa aj tie najvyššie štandardy komfortu. Vďaka pripojeniu cez protokol Bluetooth rSAP - podmienkou je vlastný mobilný telefón - má prístup k SIM karte, buď priamo alebo prostredníctvom kábla. Rozhranie pre pripojenie mobilného telefónu "Business" disponuje tiež slotom na SIM kartu, ktorý poskytuje bezdrôtový komfort aj bez mobilného telefónu s protokolom "Bluetooth rSAP". Telefón je pripojený cez GSM modul vozidla s UMTS priamo k vonkajšej anténe, aby sme zabezpečili čo najkvalitnejší príjem. K špeciálnym funkciám prémiovej telefónie patria tiež integrované funkcie WiFi. Hotspot Wi-Fi ponúka pripojenie na internetu až pre sedem zariadení.
Pozrite si tiež:
Rozhranie pre pripojenie mobilného telefónu "Comfort"
Rozpoznanie tváre
Rozpoznanie tváre je analýza charakteristiky viditeľných znakov, ktoré môžu identifikovať osobu na základe geometrického usporiadania jej črtou tváre. V technickom kontexte sa rozpoznávanie tváre môže používať ako systém automatického overenia.
Rozšírená realita
Rozšírená realita je prekrývanie skutočných prvkov s virtuálnymi informáciami.
Rýchlonabíjanie prostredníctvom CCS / Vysokonapäťové nabíjanie / Nabíjanie DC
Rýchlonabíjanie CCS (kombinovaný systém nabíjania) je štandard pre rýchle nabíjanie v Európe. Špeciálne navrhnuté nabíjacie stanice CCS kombinujú striedavé a jednosmerné nabíjanie s vysokým nabíjacím výkonom do jedného systému. Pri nabíjaní jednosmerným prúdom sa striedavý prúd mení na jednosmerný mimo vozidla, napríklad v nabíjacej stanici. Výhodou je vyšší výkon , vďaka čomu sa proces nabíjania automaticky skracuje.