Viac informácií o surovinách pre elektrické vozidlá:
- Elekromobilita mení dopyt po surovinách.
- Grafit, lítium, nikel, mangán a kobalt sú stále potrebné pre batérie do elektromobilov.
- Volkswagen už skúma technológie batérií, ktoré si vyžadujú menej zdrojov.
- Otázka recyklácie: staré batérie sa majú opätovne použiť.
Dynamicky odlišné
Už na prvý pohľad je na mnohých elektromobiloch evidentné, že to nie sú "normálne" vozidlá so spaľovacím motorom. Aerodynamický dizajn a moderné vizuálne prvky jasne naznačujú nové technológie. Najneskôr po nastúpení a prvom zošliapnutí pedála akcelerátora - vám bude rozdiel voči vozidlu so spaľovacím motorom zrejmý. Pretože elektrické vozidlá akcelerujú takmer nehlučne, hneď od začiatku jazdia dynamicky a okamžite poskytujú plný krútiaci moment. Na druhej strane vozidlá s naftovým alebo benzínovým motorom potrebujú oveľa viac času na prenos výkonu generovaného motorom na kolesá. Autá so spaľovacím motorom sa však od elektrických vozidiel nelíšia "len" vzhľadom, technikou a jazdnými vlastnosťami.
Suroviny potrebné na výrobu elektrických automobilov a ich komponentov sa tiež
čiastočne líšia od surovín používaných pri vozidlách so spaľovacích motoroch.
Dôvodom sú najmä lítium-iónové batérie inštalované v elektrických vozidlách, z
ktorých čerpajú energiu na jazdu - a vďaka ktorým môžu jazdiť lokálne s nulovými
emisiami CO2. Na výrobu týchto batérií sú okrem iného
potrebné grafit, lítium, nikel, mangán a kobalt. Bez týchto surovín zatiaľ nie je
možné vyrábať batérie s porovnateľnými vlastnosťami.
Špeciálne suroviny sú potrebné aj v motoroch elektrických vozidiel. Napríklad kovy
zo skupiny vzácnych zemín sú dôležité pre magnety používané v motoroch elektrických
vozidiel.
Pôvod surovín na výrobu batérie
Hlavnou krajinou s ťažbou lítia je v súčasnosti Austrália, ktorá s približne 55 000
tonami pokrýva viac ako polovicu svetového dopytu tohto kovu. Získava sa
predovšetkým konvenčnou ťažbou rudy. Čoraz menej lítia pochádza z tzv.
juhoamerického lítiového trojuholníka. Tento trojuholník sa nachádza v oblasti,
ktorú si delia Argentína, Bolívia a Čile. V soľných jazerách sa nachádza veľké
množstvo lítia, ale na jeho ťažbu je potrebné veľké množstvo vody. To má negatívny
vplyv na ekosystémy a život miestneho obyvateľstva.
Grafit sa ťaží najmä v Číne, Mozambiku a Brazílii. Mimochodom, je to jediný
nekovový minerál, ktorý dokáže viesť elektrickú energiu.
Hlavnými oblasťami ťažby mangánu sú Južná Afrika, Austrália a Gabon. Mangán je
dôležitý pri spracovaní ocele, pretože zlepšuje jej kujnosť.
Meď sa ťaží najmä v Čile a Peru. Na káble a prúdové chrániče 58 kWh batérie v ID.3
Pro Performance jej potrebujeme takmer 25 kg. (Spotreba elektriny v kWh/100
km: kombinovaná 16,4-15,2; emisie CO2 v g/km: kombinované 0. Pre vozidlo sú k
dispozícii len hodnoty spotreby a emisií podľa štandardu WLTP, nie podľa NEDC.
Rozsah údajov o spotrebe a emisiách CO2 v závislosti od zvolenej výbavy vozidla).
Veľkú časť niklu získavajú výrobcovia batérií z Indonézie. Táto surovina sa okrem
iného používa na výrobu katódy.
Väčšina celosvetovo vyťaženého kobaltu pochádza z Konžskej demokratickej republiky.
Najmä pri ťažbe kobaltu v priemyselných povrchových baniach sa na celom svete
každoročne spotrebuje mnoho miliónov litrov vody a v niektorých prípadoch prebieha
ťažba za kritických environmentálnych, sociálnych a bezpečnostných podmienok. Tie
sú však pre spoločnosť Volkswagen neprijateľné.
V marci 2022 sa koncern pripojil k Iniciatíve pre zabezpečenie zodpovednej ťažby (IRMA) (Initiative for Responsible Mining Assurance (IRMA)). Ide o alianciu spoločností, prevádzkovateľov baní a neziskových organizácií, ktorej cieľom je presadiť spoločné normy pre lepšie podmienky v priemyselnej ťažbe. Volkswagen má v úmysle postupne implementovať normy IRMA vo svojom vlastnom dodávateľskom reťazci. Okrem iného sa vzťahujú na bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci a ochranu životného prostredia.
S cieľom zlepšiť pracovné podmienky baníkov, ako aj životné podmienky ľudí v okolitých obciach baní je koncern zapojený do miestneho projektu "Kobalt pre rozvoj" "Cobalt for Development"*.
To je aj cieľom Globálnej aliancie batérií, ktorú Volkswagen podporuje. V medzinárodnej Globálnej aliancii batérií sa dodávatelia batériových článkov zaviazali, že zabezpečia udržateľnosť výroby vysokonapäťových batérií zo sociálneho, environmentálneho a ekonomického hľadiska. Okrem toho sa priami dodávatelia zmluvne zaviazali dodržiavať vysoké environmentálne a sociálne štandardy v kódexe správania Code of Conduct*.
*Stránka alebo dokument v anglickom jazyku.
Znížiť dopyt po surovinách, viac recyklovať
Koľko surovín bude však v súčasnosti a budúcnosti skutočne potrebných pre celosvetovo rastúci priemysel elektrických vozidiel? Podľa štúdie "Gigafactories for lithium-ion cells - raw material requirements for global electromobility up to 2050", ktorú vypracoval Inštitút pre aplikovanú ekológiu, bolo v roku 2016 potrebných približne 10 000 ton lítia pre použitie v elektrických vozidlách. Podľa odhadov v štúdii by sa dopyt mohol v roku 2050 zvýšiť až na 1,1 milióna ton. Dôsledná recyklácia použitých batérií by mohla pokryť až 40 % tohto dopytu. Recyklácia batérií do elektrických vozidiel by tak mohla ušetriť veľké množstvo CO2.
Recyklácia batérií je preto v porovnaní s novou výrobou zďaleka efektívnejšou možnosťou z hľadiska využívania zdrojov. Táto téma sa preto čoraz viac dostáva do centra pozornosti výroby batérií. Volkswagen recykluje interné prototypy batérií od roku 2020. Volkswagen uviedol v roku 2020 do prevádzky svoj prvý pilotný recyklačný závod v meste Salzgitter s cieľom pripraviť sa na ešte väčšie množstvá v budúcnosti.
Existujú však aj ďalšie možnosti recyklácie, a to v rámci projektu "SecondLife". Už dnes sa získajú použité, ale stále funkčné batérie v rámci pilotných projektov "druhý život". Napríklad ako zásobníky elektrickej energie, ktoré podporujú dodávanie energie do domov.
Už o niekoľko rokov by malo byť možné recyklovať batérie pre elektrické vozidlá viackrát.
Z dlhodobého hľadiska tu má vzniknúť uzavretý cyklus materiálu nielen z environmentálnej bilancie ale aj bilancie nákladov a dlhodobo zabezpečiť dodávky surovín. Má to zmysel, pretože globálne zásoby sa raz vyčerpajú.
Batérie z elektrických vozidiel sa v budúcnosti začlenia do recyklačného cyklu.
Nižšia spotreba kobaltu
Volkswagen pracuje na inteligentných a zdroje šetriacich riešeniach, najmä pri vybavení batérií pre elektrické vozidlá: Výskum technológií batérií budúcnosti prebieha už teraz a na plné obrátky sa pracuje na ďalšom znížení množstva potrebného kobaltu v nasledujúcich rokoch. Z dlhodobého hľadiska by kritické suroviny mali dokonca úplne zmiznúť z výroby automobilových batérií a podobne. Je to dôležitý krok, pretože auto budúcnosti takmer určite nebude poháňané naftou alebo benzínom. Z mnohých štúdií vyplýva, že hodnotenie životného cyklu elektrických vozidiel je výrazne lepšie ako pri spaľovacích motoroch a že produkujú menej emisií CO2.