Viac informácií o továrňach na výrobu batériových článkov:
- Koncern Volkswagen v súčasnosti buduje svoju prvú vlastnú továreň na výrobu článkov v meste Salzgitter.
- Koncern plánuje v Európe celkovo šesť tovární na výrobu batériových článkov, čiastočne v spolupráci s partnermi.
- V budúcnosti sa môžu vybudovať ďalšie výrobné kapacity v Severnej Amerike.
Zvyšujúci sa dopyt po batériách a článkoch
Dopyt po batériách sa zvyšuje, pretože počet elektrických vozidiel neustále rastie. Cieľom nemeckej vlády je, aby bolo do roku 2030 v Nemecku zaregistrovaných 15 miliónov elektromobilov.
Čo to znamená pre dopyt po energii na trhu osobných automobilov v budúcnosti, prezentujú dva malé príklady: Ak by bolo vybavených 15 miliónov elektromobilov v Nemecku batériou s kapacitou 50 kWh, zodpovedalo by to ročnému dopytu približne 750 gigawatthodín (GWh) kapacity batérie. Pri 15 miliónoch vozidiel, z ktorých každé by disponovalo 75 kWh batériou, by ročný dopyt len v Nemecku predstavoval približne 1 125 GWh.
SaSalzGiga: prvá vlastná výroba článkov
V júli 2022 položila dcérska spoločnosť koncernu Volkswagen PowerCo základný kameň pre závod na výrobu článkov SalzGiga v meste Salzgitter, prvý vlastný závod na výrobu batériových článkov koncernu Volkswagen. Začiatok výroby je naplánovaný na rok 2025 a spoločnosť tu v nasledujúcich rokoch preinvestuje približne dve miliardy eur. V budúcnosti bude továreň vyrábať štandardné články Volkswagen pre veľkosériový segment. Umožní flexibilné použitie rôznych chemických technológií článkov a bude sa používať až v 80 percentách všetkých modelov koncernu. Jednou z výhod štandardného článku je, že by mal znížiť náklady na batérie až o 50 percent. SalzGiga je zároveň počiatkom celosvetovej ofenzívy koncernu v oblasti batérií, v rámci ktorej sa majú vybudovať ďalšie továrne na výrobu článkov.
Koncern Volkswagen plánuje v budúcnosti vyrábať batériové články na šiestich miestach v Európe.
Združené aktivity
Na spojenie týchto činností bola založená dcérska spoločnosť PowerCo. Okrem iného riadi rozvoj medzinárodných továrenských prevádzok a ďalší vývoj technológie článkov zo Salzgitteru. Plánujú sa aj ďalšie produkty, ako napríklad veľkokapacitné systémy skladovania energie pre energetické siete.
Továreň na výrobu článkov Northvolt Ett v Skellefteå v severnom Švédsku, ktorú prevádzkuje spoločne s partnerom Northvolt AB, má začať fungovať už v roku 2023. Budú sa v nej vyrábať batérie pre prémiový segment. Po Salzgitteri bude ďalšia továreň na výrobu článkov postavená vo Valencii a v súčasnosti sa skúmajú miesta pre ďalšie tri továrne na výrobu článkov v Európe.
Všetkých šesť európskych tovární na batérie má v roku 2030 vyrábať batériové články s celkovou energetickou hodnotou 240 gigawatthodín ročne. Okrem Európy spoločnosť skúma PowerCo už ďalšie výrobné kapacity v Severnej Amerike.
Dopyt po batériách pre elektrické vozidlá stúpa.
Efektívnosť prostredníctvom štandardizácie
Nový závod na výrobu článkov v Salzgitteri je zároveň vzorom pre nové továrne na výrobu článkov v Európe, ktoré sa majú na základe európskych noriem riadiť štandardami SalzGiga v oblastiach, ako sú zariadenia, budovy, infraštruktúra, výrobky, procesy a IT. Takto sa môžu rýchlo transformovať na inovácie produktov a výroby. Každá štandardná továreň má byť na 100 % napájaná elektrickou energiou z obnoviteľných zdrojov a je navrhnutá na budúcu recykláciu v uzavretom cykle.
Práca na novej generácii batérií
Volkswagen však robí pokroky nielen v budovaní výroby batériových článkov v Európe, ale aj vo výskume a vývoji nových batérií: koncern má podiel v americkom start-up projekte QuantumScape, ktorý je jedným z priekopníkov v oblasti polovodičových batérií. Ako naznačuje samotný pojem, táto batéria nemá tekutý, ale pevný elektrolyt, čo prináša rôzne výhody. Okrem iného vyššia hustota energie týchto batérií umožňuje ešte väčší dojazd a rýchlejšie nabíjanie ako súčasné lítium-iónové batérie, čo je ďalším hnacím motorom elektromobility.