Toto a viac informácií o rekuperácii sa dozviete tu:
-
Rekuperácia brzdnej energie je možná, pretože elektromobily môžu používať svoj motor aj ako generátor.
-
Tak môžu vozidlá premieňať kinetickú energiu na elektrickú.
-
Tento proces, nazývaný "rekuperácia", poskytuje väčší dojazd, najmä v mestskej premávke.
Trvalo udržateľné brzdenie
Ak chcete spomaliť vozidlo, môžete použiť brzdenie motorom alebo zošliapnuť pedál brzdy. V druhom prípade sa pri trení brzdových doštičiek vytvára teplo, teda energia. Pri aute so spaľovacím motorom sa táto energia stráca; teplo sa jednoducho uvoľňuje do prostredia prostredníctvom chladenia brzdového systému.
V prípade našich ID. modelov to tak nie je: Túto energiu môžete využiť a nabiť ňou vysokonapäťový akumulátor. Na tento účel sa elektrický pohon zmení na generátor, ktorý je poháňaný kinetickou energiou vozidla a vyrába elektrickú energiu.
Tak funguje rekuperácia brzdnej energie
Kolesá elektromobilu odovzdávajú kinetickú energiu počas spomaľovania prostredníctvom hnacieho ústrojenstva motoru. Ten potom pracuje v režime generátora a vyrába elektrickú energiu využívaním odporu elektromotora. Tým sa na jednej strane nabíja vysokonapäťová batéria a na druhej strane brzdí vozidlo. Tento proces sa nazýva aj rekuperácia (z latinského "recuperare", čo znamená "obnoviť").
Princíp je podobný ako pri dyname na bicykli: keď sa dynamo priloží ku kolesu, šliapanie do pedálov je namáhavejšie.
Rekuperácia v skratke
-
Na rekuperáciu je počas brzdenia potrebný posun medzi elektrickým spomaľovacím komponentom (prostredníctvom generátora) a hydraulickým komponentom (prostredníctvom brzdy kolesa).
-
Tento presun medzi oboma brzdovými systémami sa nazýva "miešanie bŕzd" ("Brake Blending") a umožňuje vyššiu energetickú účinnosť.
-
Vzájomné pôsobenie týchto dvoch typov brzdenia nemá prakticky žiadny vplyv na jazdné vlastnosti. Zabezpečuje to sofistikovaná výkonová a riadiaca elektronika.
Kinetická energia sa tak mení na elektrickú, ktorú výkonová a riadiaca elektronika elektrického pohonu privádza priamo do vysokonapäťového akumulátora. Energia sa tak opäť využíva, preto sa táto funkcia označuje aj ako regeneračná brzda.
S energiou cez mestskú premávku
Práve v mestskej premávke s typicky veľkým počtom brzdení je účinok rekuperácie brzdnej energie vo vozidle zreteľný. Pritom platí že podiel rekuperovanej energie je tým vyšší, čím jemnejšie sa brzdí. Rekuperácia je výhodná aj na dlhších vzdialenostiach s prudkým sklonom.
Rýchlosť klesá, komfort sa zvyšuje
V ID. modeloch nie je efektívne a šikovné len spomaľovanie - jazda je tiež celkovo výrazne komfortnejšia. Zvlášť príjemné: ak vodič zloží nohu z pedála akcelerátora, môže vozidlo pred brzdením jemne rolovať v režime plachtenia, bez tlačenia - teda bez brzdného účinku motora - a bez zrýchľovania. Pri predvídavej jazde sa tým rovnako šetrí elektrická energia. V prípade brzdenia sa potom najprv použije rekuperácia. To znamená, že každé spomalenie v ID. prispieva k zvýšeniu dojazdu a komfortu.