Viac informácií o dojazde nájdete tu:
- Štandardný dojazd elektromobilu sa v mnohých krajinách určuje pomocou metódy merania (WLTP).
- Skutočný dojazd sa môže odchyľovať od dojazdu podľa WLTP, pretože nie všetky faktory sa dajú štandardizovať.
- Na dojazd má vplyv napríklad štýl jazdy, klimatizácia a kúrenie.
Čo znamená dojazd podľa WLTP?
Pre lepšiu orientáciu pri kúpe elektromobilu bol zavedený postup testovania dojazdu, ktorý je jednotný v mnohých krajinách a záväzný pre všetkých výrobcov. Na určenie štandardného dojazdu elektromobilu sa používa postup WLTP (Worldwide Harmonised Light Duty Test Procedure). Postup merania, ktorý bol zavedený pred niekoľkými rokmi, umožňuje poskytovať reálnejšie informácie o dojazde vozidiel a lepšie porovnávať spotrebu vozidiel medzi sebou. Dojazd podľa WLTP však nezodpovedá skutočnému dojazdu.
Štandard WLTP je postup merania dojazdu, ktorý je jednotný v mnohých krajinách a záväzný pre všetkých výrobcov, pričom pre všetkých platia rovnaké podmienky.
Je to preto, že dojazd podľa WLTP sa určuje pri pevne stanovených jazdných cykloch v meste, na diaľnici a na rýchlostnej ceste. Skúšobný postup WLTP však pri určovaní tohto normalizovaného dojazdu nezohľadňuje faktory, ktoré sa pri každodennom používaní elektrického vozidla líšia od vodiča k vodičovi.
Diaľnica, cesta prvej triedy, topografia, počasie - dojazd ovplyvňuje veľa podmienok.
Kontrola reality dojazdu
Keďže štandard WLTP nezohľadňuje rôzne faktory spotreby paliva vozidla, takto stanovenú priemernú hodnotu nie je možné vždy dosiahnuť pri bežnej jazde. Medzi tieto faktory patrí napríklad individuálny štýl jazdy. Dojazd elektromobilov okrem toho výrazne ovplyvňujú tzv. vedľajšie spotrebiče (prídavné systémy, ktoré spotrebujú elektrickú energiu): klimatizácia a kúrenie sa veľkou mierou podieľajú na zvyšovaní spotreby elektromobilu a dojazd plne nabitej batérie môžu relatívne znížiť. Okrem toho existujú aj ďalšie faktory, ako je užitočné zaťaženie atď. Skutočný dojazd sa preto nedá určiť úplne štandardizovaným spôsobom, pretože do veľkej miery závisí od individuálneho používania.
Štandardný dojazd v bežnom živote
Príklad: Vodič X sa ponáhľa a v chladnom počasí jazdí rýchlo do cieľa so zapnutým kúrením na plné obrátky bez predhriatia svojho elektromobilu. Jeho susedka, vodička Y, si svoje vozidlo predhreje a jazdí celkom pokojne s dostatočným časovým predstihom. V tomto prípade môže vodič X stratiť až 50 % dojazdu podľa normy WLTP v dôsledku vysokej spotreby elektrickej energie spôsobenej rýchlym štýlom jazdy a vyhrievaním interiéru. Na druhej strane vodička Y šetrí energiu batérie predhrievaním a umierneným štýlom jazdy a takmer by mohla dosiahnuť dojazd podľa normy WLTP.