Toto a ďalšie informácie o dodávateľskom reťazci e-vozidiel:
- Pri emisnej bilancii CO2 a energetickej účinnosti e-vozidiel sú mimoriadne dôležité výrobné podmienky a procesy dodávateľov. Výroba batérií pre e-vozidlá je stále energeticky náročná a vyžaduje si veľa obmedzených zdrojov.
- Emisie CO2 pri výrobe komponentov pre e-vozidlá sa ďalej znižujú vďaka využívaniu zelenej elektrickej energie.
- Volkswagen spolupracuje s partnermi na sprehľadnení dodávateľského reťazca pre e-autá s cieľom lepšie kontrolovať environmentálne a sociálne normy.
- "Správa o zodpovedných surovinách" poskytuje dôležité informácie o prístupe spoločnosti Volkswagen k obstarávaniu vysoko rizikových surovín.
Zníženie emisií CO₂ pri výrobe batérií
Elektromobily sú už teraz počas celého životného cyklu udržateľnejšie a efektívnejšie ako vozidlá so spaľovacími motormi. Pre bilanciu emisií CO2 elektrických vozidiel však nie je dôležité len to, odkiaľ pochádza elektrická energia na nabíjanie, ale aj emisie CO2 vyprodukované pri výrobe. Podľa štúdie Technickej univerzity v Eindhovene je aj táto komplexná bilancia CO2 lepšia v prípade vozidiel s elektromotormi ako pri vozidlách so spaľovacími motormi. Napriek tomu výrobcovia pracujú na ďalšom znižovaní emisií pri výrobe elektromobilov.
Výroba batérií pre elektrické vozidlá je stále pomerne energeticky náročná. Veľká energetická spotreba je v podstate zodpovedná za vzniknuté emisie CO2. Obnoviteľné zdroje energie preto zohrávajú významnú úlohu, pretože vďaka rastúcemu podielu obnoviteľných zdrojov energie v mixe elektrickej energie bude elektromobilita v budúcnosti ešte udržateľnejšia. Povinné využívanie zelenej elektrickej energie pri výrobe batériových článkov by malo ešte viac znížiť emisie CO2 batérií. V budúcnosti budú tiež stanovené záväzné horné limity emisií CO2 pre jednotlivé komponenty. Zelená elektrina by sa tak mala hlbšie etablovať aj v dodávateľských reťazcoch, najmä pri výrobe anódy a katódy.
Tieto suroviny sú potrebné pre batérie
Jedna výzva stojí na samom začiatku dodávateľského reťazca elektromobilov: obstarávanie surovín. Na výrobu batériových článkov pre elektrické pohony sú potrebné veľké množstvá špecifických surovín. V niektorých krajinách a regiónoch sa tieto suroviny ťažia za neprijateľných sociálnych podmienok a niekedy so značným vplyvom na životné prostredie. Preto Volkswagen spolu s ďalšími výrobcami v automobilovom priemysle pracuje na zlepšení situácie v krajinách pôvodu dodávateľov.
Lítium-iónové batérie používané v modeloch ID. Volkswagen, sú potrebné tieto suroviny:
-
lítium (ľahký kov)
-
kobalt (tranzitívny kov)
-
grafit (minerál)
-
mangán (tranzitívny kov)
-
meď (tranzitívny kov)
-
nikel (tranzitívny kov)
Udržateľnejšie získavanie surovín
Tieto suroviny sú v súčasnosti nevyhnutné na výrobu batérií pre elektromobily: články batérií sa skladajú z dvoch elektród, separátora a elektrolytu. Jedna z elektród je z grafitu a druhá z lítia, niklu, mangánu a kobaltu. Elektrochemické úložiská s porovnateľnými vlastnosťami sa doteraz vyrábali najmä z týchto surovín. Spotreba vody, napríklad pri získavaní lítia zo soľných jazier v Južnej Amerike, by mohla byť problémom z dôvodu vysokého dopytu a možného nedostatku vody - hoci podľa nemeckého Spolkového ministerstva životného prostredia, ochrany prírody, jadrovej bezpečnosti a ochrany spotrebiteľa (BMUV) je na získanie lítia pre batériu do elektrického vozidla potrebné len o niečo viac vody, ako je potrebné na produkciu kilogramu hovädzieho mäsa.
Lítium a kobalt pochádzajú z Austrálie, Južnej Ameriky a Afriky
Austrália je v súčasnosti najväčším producentom lítia: ťaží sa tam viac ako polovica celosvetovej ročnej produkcie. Okrem toho veľká časť ľahkého kovu pochádza z takzvaného "juhoamerického lítiového trojuholníka", ktorý tvoria Bolívia, Argentína a Čile. Keďže ide o jeden z najsuchších regiónov na svete, koncern Volkswagen spolu s ďalšími partnermi projektu a pod vedením Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) (Spoločnosť pre medzinárodnú spoluprácu) podporuje v rámci "Partnerstva pre zodpovedné lítium" udržateľný rozvoj a lepšie hospodárenie s prírodnými zdrojmi.
Najväčšie množstvo kobaltu pre batérie do elektrických vozidiel na svete sa ťaží v Konžskej demokratickej republike - prevažne sa získava priemyselnou povrchovou ťažbou. Ľudia ho tam však často ťažia sami v neistých podmienkach. Nazýva sa to "remeselná mikrotažba". S cieľom zlepšiť pracovné a životné podmienky ľudí v komunitách v okolí baní je koncern zapojený do projektu "Cobalt for Development", ktorý je tiež pod správou GIZ.
Kontrola environmentálnych a sociálnych noriem
Okrem týchto projektov sú koncern a niektoré jeho značky členmi medzinárodných a medziodvetvových iniciatív, ako je Globálna aliancia pre batérie (GBA) alebo Iniciatíva za zodpovedné využívanie nerastných surovín (RMI). Cieľom spolupráce s partnermi v automobilovom priemysle a v rámci hodnotového reťazca je výmena poznatkov, vývoj štandardizovaných nástrojov na hodnotenie rizík a zavedenie noriem pre zodpovedné dodávateľské reťazce surovín s ohľadom na ľudské práva, životné prostredie a dodržiavanie predpisov.
V marci 2022 sa spoločnosť Volkswagen pripojila k Iniciatíve pre zabezpečenie zodpovednej ťažby (IRMA). Ide o alianciu spoločností, prevádzkovateľov baní a neziskových organizácií s cieľom presadiť spoločné normy pre lepšie podmienky v priemyselnej ťažbe. Volkswagen má v úmysle postupne implementovať normy IRMA do svojho vlastného dodávateľského reťazca. Okrem iného sa vzťahujú na bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci a ochranu životného prostredia.
Dôsledná ochrana klímy sa preto musí začať ešte predtým, ako výrobcovia automobilov začnú s vlastnou výrobou: Suroviny na výrobu batérií sa ešte vždy nezískavajú priamo, pretože výroba batériových článkov v Nemecku sa ešte len rozbieha - v súčasnosti sa nakupujú hotové batériové články na ďalšie spracovanie. Dodávateľské reťazce elektromobility sú také komplexné, že je niekedy ťažké kontrolovať dodržiavanie environmentálnych a sociálnych noriem dohodnutých s dodávateľmi.
Pomôcť musia dodávatelia a partnerské spoločnosti v zahraničí.
Volkswagen sa s dodávateľmi dohodol na príslušných štandardoch v kódexe správania - najmä na vylúčení porušovania ľudských práv, ako je detská práca v krajinách pôvodu surovín.
Dôkazy prostredníctvom blockchainu a mediálnemu skríningu
Na posúdenie potenciálnych úspor emisií CO2 a na koordináciu a kontrolu realizácie opatrení je potrebná väčšia transparentnosť. Pomôcť by tu mohla relatívne nová technológia: Volkswagen sa spolieha na tzv. technológiu blockchain a pracuje na vývoji príslušných riešení, aby bolo možné zmapovať a sledovať dodávateľský reťazec surovín pred výrobou až do bane. Tento typ spracovania údajov bezpečný voči falšovaniu umožňuje bezproblémovú a falšovaniu odolnú dokumentáciu dodávateľských tokov - napríklad celú cestu kobaltu alebo lítia od ťažby až po závod spoločnosti Volkswagen možno takmer úplne sledovať. Cieľom je monitorovať všetkých dodávateľov a identifikovať a znižovať potenciálne riziká udržateľnosti.
Okrem toho Volkswagen spolupracuje s poskytovateľmi služieb, ktorí využívajú umelú inteligenciu na vykonávanie komplexných kontrol dodávateľov. Voľne dostupné internetové zdroje vrátane sociálnych médií sú permanentne monitorované a informácie o možných porušeniach zo strany dodávateľov sa sprostredkujú v reálnom čase.
"Uzavretý cyklus": viac recyklácie, menej surovín
Niektoré vzácne suroviny zatiaľ nie je možné pri výrobe batérií nahradiť. Preto je dôležité znížiť celkovú spotrebu surovín. To znamená: suroviny recyklovať namiesto ich opakovanej ťažby.
V roku 2020 bol v závode Volkswagen v meste Salzgitter v "Center of Excellence Batteriezelle" spustený pilotný závod na ďalší vývoj recyklačných procesov, na ktorom odborníci pracujú už približne desať rokov. V januári 2021 bolo v tomto závode otvorené prvé zariadenie na recykláciu batérií a v septembri 2021 nasledovali laboratóriá na výrobu batérií, v ktorých bude dcérska spoločnosť koncernu Volkswagen PowerCo v budúcnosti vyrábať vlastné batériové články. Cieľom recyklácie je spätné získavanie použitého lítia, mangánu, kobaltu a niklu v "uzavretom cykle", t. j. v uzavretom cykle recyklovateľných materiálov.
To znamená, že ak batérie nie sú vhodné na opätovné použitie "Secind Life", t. j. už sa nedajú použiť ako celok inde, posielajú sa na recykláciu. V tomto procese sa batériové systémy hlboko vybijú a demontujú. Vzácne suroviny sa oddelia, spracujú a recyklujú v závodoch na výrobu batériových článkov spoločnosti Volkswagen alebo jej dodávateľov.
Riziká spojené s obstarávaním surovín
Volkswagen dbá pri výrobe svojich vozidiel najmä na to, aby používal čo najmenej vzácnych kovov a zemín. Koncern preto zaviedol novú metodiku ako súčasť novo zavedeného systému riadenia rizík pri obstarávaní surovín a predstavil ju v správe "Responsible Raw Materials Report 2021".
Správa sa osobitne zaoberá opatreniami na zmiernenie rizík v oblasti ľudských práv a životného prostredia v obzvlášť zraniteľných dodávateľských reťazcoch komodít. Zahŕňa 16 vysoko rizikových surovín vrátane materiálov pre batérie, ako je lítium a kobalt. Najvyššie riziko pre ľudské práva a životné prostredie je často na úrovni dodávateľského reťazca, s ktorým nemá samotný Volkswagen priamy zmluvný vzťah. To sťažuje transparentnosť, rovnako ako implementácia noriem pre viaceré odvetvia.
V novej správe zverejňuje Volkswagen po prvýkrát taviarne cínu, tantalu, volfrámu a zlata vo svojich dodávateľských reťazcoch. Okrem toho boli v roku 2021 zavedené záväzné požiadavky na udržateľnosť pre dodávateľov a dodávateľský reťazec.
Koncern sa však zúčastňuje aj na ďalších iniciatívach a kampaniach: v roku 2021 sa Volkswagen pripojil k moratóriu na hlbinnú ťažbu, čo je forma ťažby s potenciálne vážnymi environmentálnymi rizikami. Okrem toho sa spoločnosť pripojila ku Globálnej platforme pre udržateľný prírodný kaučuk (GPSNR) a podporuje vývoj jednotných požiadaviek na podávanie správ pre spoločnosti v dodávateľskom reťazci kaučuku.
V budúcnosti sa bude ďalej prehlbovať spolupráca s dodávateľmi v dodávateľskom reťazci batérií - od bane až po článok. Všetko s cieľom zabezpečiť zodpovedné získavanie zdrojov prostredníctvom spoľahlivých certifikovaných systémov.
Certifikovaný ako „klimaticky neutrálny produkt““
Emisie vznikajúce pri výrobe elektromobilov sa čoraz viac znižujú. Už nejaký čas sa Volkswagen modely ID. odovzdávajú neutrálnou bilanciou emisií CO21 - to znamená, že nevyhnutné emisie CO2 vznikajúce pri výrobe sa kompenzujú investíciami do projektov na ochranu klímy (nákup certifikátov).
Nezávislé testovacie centrum TÜV NORD potvrdzuje, že vozidlá ID. sa zákazníkovi odovzdávajú ako "klimaticky neutrálny produkt". Pri výpočte emisií sa zohľadňujú ekvivalenty CO₂ celého dodávateľského reťazca, ako aj výroby a logistiky. Súčasťou tohto výpočtu je aj preprava vozidla k predajcom po celej Európe, prvé nabitie batérie pred odovzdaním vozidla a recyklácia vozidla bez vysokonapäťovej batérie.