Viac informácií o brzdovom systéme:
- V modeloch ID využívajú kotúčové a bubnové brzdy svoje silné stránky.
- Je to možné, pretože moderné elektrické vozidlá využívajú aj rekuperáciu pri spomaľovaní.
- Časť brzdnej energie sa tak ukladá späť do batérie ako elektrická energia.
Inovatívny brzdový systém, viacero predností
Modely ID. Volkswagen sú postavené na modulárnej platforme pre elektrické vozidlá (MEB). Táto platforma je špeciálne navrhnutá pre elektrické vozidlá a zabezpečuje mimoriadne efektívne využitie možností elektrickej technológie. Jedným z príkladov je brzdový systém. Na rozdiel od klasických automobilov so spaľovacími motormi využívajú modely ID. okrem predných a zadných bŕzd aj ďalšiu možnosť spomalenia: rekuperáciu.
Pri tomto procese sa kinetická energia počas spomaľovania mení na elektrickú energiu, ktorá prúdi späť do batérie. Toto rekuperačné brzdenie predlžuje nielen dojazd vozidla. Znižuje aj opotrebovanie komponentov, ako je brzdové obloženie, a umožňuje použitie najmodernejších bubnových bŕzd na zadnej náprave. Na prednej náprave sa stále používajú kotúčové brzdy. Tento systém prináša viacero výhod.
Kotúčové alebo bubnové brzdy - toto sú rozdiely
Bubnové brzdy
Pri bubnovej brzde sa tzv. bubon otáča spolu s kolesom. Vo vnútri brzdového bubna sa nachádzajú brzdové čeľuste a brzdový valec, ktoré sa neotáčajú spolu s kolesom. Pri brzdení brzdový valec tlačí brzdové čeľuste zvnútra na brzdový bubon, a tým ho spomaľuje. Ak už brzdový pedál nie je stlačený, vratná pružina uvoľní brzdové čeľuste a bubon sa môže opäť voľne otáčať.
Bubnové brzdy v skratke
- Bubnová brzda vďačí za svoj názov uzavretej konštrukcii, ktorá veľmi dobre chráni jej komponenty pred chladom, vlhkosťou a hrdzou.
- Okrem toho je bez zvyškového brzdného momentu - po uvoľnení už nemôže dôjsť ku kontaktu medzi brzdovými čeľusťami a bubnom - čo minimalizuje jej spotrebu energie.
- Prispieva však aj k ochrane životného prostredia. Uzavretý systém totiž bráni úniku brzdového obrusu do vonkajšieho prostredia, čím sa účinne znižuje znečistenie jemným prachom.
Kotúčové brzdy
Pri kotúčových brzdách sa brzdový kotúč otáča spolu s kolesom, brzdový strmeň s brzdovými valcami je pevne spojený s čapom nápravy. Pri brzdení brzdové valce tlačia brzdové doštičky na brzdový kotúč zvonku a spomaľujú ho.
Kotúčové brzdy v skratke
- Kotúčové brzdy sú "otvorenejšie" ako bubnové. Vďaka tomu majú dobré chladenie a sú tepelne odolnejšie, takže brzdný účinok sa neznižuje ani po niekoľkých po sebe nasledujúcich brzdeniach.
- Brzdové kotúče však nie sú tak dobre chránené pred nečistotami, vodou alebo posypovou soľou, pretože nemajú uzavretú konštrukciu ako bubnové brzdy.
Takže v oboch prípadoch - či už ide o brzdový bubon alebo brzdový kotúč, o ktorý je pritlačené brzdové obloženie - pochádza brzdný účinok vozidla z trenia.
Bubnové a kotúčové brzdy - optimálna kombinácia pre e-vozidlá
Pri spomaľovaní prostredníctvom brzdového systému je hlavná záťaž na prednej náprave, kde sa využívajú brzdy s brzdovými kotúčmi. Zaťaženie zadnej nápravy je pri spomaľovaní vo všeobecnosti nižšie a pri modeloch ID. ešte viac klesá vďaka rekuperácii voči porovnateľným vozidlám so spaľovacími motormi. Preto sa tu môžu inštalovať moderné bubnové brzdy.
V modeloch ID využívajú silné stránky oba typy bŕzd svoje v spojení s rekuperáciou.
Energeticky úsporný a udržateľný brzdový systém v elektrických vozidlách Volkswagen pomáha predĺžiť intervaly pravidelných kontrol na dva roky. Čo je však najdôležitejšie: pri všetkých modeloch ID. umožňuje inovatívna konštrukcia systému citlivé spomalenie so silným brzdným účinkom a poskytuje veľké plus v oblasti účinnosti a mobility.