Toto a viac informácií o batériovom systéme modelov ID zistíte tu:
- Vysokonapäťová batéria modelov ID. sa skladá z niekoľkých modulov, z ktorých každý má 12 batériových článkov.
- Články majú flexibilný tvar, aby mohol byť priestor na zabudovanie optimálne využitý.
- Inteligentné nabíjanie bude umožní perspektívne využívať elektromobily ako zásobníky elektrickej energie pre elektrickú sieť.
Jednoducho vysvetlené: štruktúra batériového systému
Novo vyvinutá modulárna platforma pre elektromobily (MEB) modelov ID. je špeciálne navrhnutá pre vozidlá s elektrickým pohonom. Srdcom systému je vysokonapäťová batéria (HV batéria) - systém batérií s rýchlym nabíjaním. Skladá sa z mnohých batériových modulov a je zabudovaný v podlahe vozidla. V závislosti od požadovaného dojazdu sa líšia počtom: väčšie batérie majú viac modulov, a tým aj väčšiu kapacitu.
V každom tomto module sa nachádza 12 lítium-iónových batériových článkov. V platforme MEB sa používajú články s mäkkým obalom. Skladá sa z niekoľkých vrstvených alebo zložených aktívnych vrstiev, ktoré sú obalené pružnou vonkajšou fóliou. Vďaka tomu majú vysokú tvarovú flexibilitu a dajú sa optimálne prispôsobiť špecifickým požiadavkám. Hladký povrch článkov navyše vynikajúco odvádza teplo.
Batériový systém platformy pre elektromobilitu MEB
1 Batériové články
2 Batériové moduly
3 Batériový systém
4 Batéria
5 Pohon
Jednoducho elektrizujúce: lítium-iónová batéria
Článok lítium-iónovej batérie sa vždy skladá zo štyroch komponentov: Anóda, katóda, separátor a elektrolyt. Tento článok sa nazýva aj galvanický článok. Ióny lítia, ktoré dali batérii jej názov, sa nachádzajú v elektrolyte. Keď sa batéria alebo akumulátor nabíja, migrujú elektróny z jednej elektródy na druhú a ukladajú sa tam. Elektrická energia z elektrickej siete sa pritom transformuje na chemickú energiu.
Počas procesu vybíjania - napríklad pri prevádzke elektromotora - prebieha celý proces opačne: Elektróny teraz migrujú z elektródy, kde sú uložené, späť k druhej elektróde. Pri tomto procese sa chemická energia transformuje späť na elektrickú energiu.
Pokiaľ ide o spoľahlivý výkon elektromobilov, v súčasnosti nie je možné obísť lítium-iónové batérie.
Štruktúra lítium-iónovej batérie
1 Anóda
2 Katóda
3 Separátor
4 Elektrolyt
5 Nabíjanie
6 Vybíjanie
Mobilita budúcnosti: elektromobily ako zásobárne energie
Elektromobily a ich batérie sa tiež stanú dôležitou súčasťou energetickej transformácie: Inteligentné nabíjanie perspektívne umožní využívať elektromobily ako zásobáreň energie pre elektrickú sieť. Týmto spôsobom môžu kompenzovať výkyvy vo výrobe energie z veternej a solárnej energie.
Koncepcia, ktorá stojí za touto myšlienkou, sa nazýva "vehicle-to-grid", skrátene V2G. Princíp: elektromobil nie je pripojený len na nabíjanie, ale je aj inteligentne integrovaný do elektrickej siete. Inteligentné systémy riadenia energie (EMS) potom automaticky koordinujú vstup a výstup energie.
Energetický manažment v bežnom živote
V praxi by to mohlo vyzerať takto:
- Na streche rodinného domu je nainštalovaný fotovoltaický systém, na vykurovanie sa používa tepelné čerpadlo a elektromobil je pripojený k domácej nabíjacej stanici wallbox v garáži.
- EMS koordinuje všetky zariadenia pripojené k miestnej sieti.
- Ak nie je k dispozícii toľko elektrickej energie, koľko bolo v pláne, elektromobil sa nabíja menej alebo si tepelné čerpadlo urobí prestávku.
- Ak je potrebné odoberať viac energie, elektromobil sa môže nabíjať väčším výkonom.
Cieľom je dočasne uskladniť prebytočnú energiu, napríklad z fotovoltického systému, vo vozidle. Odtiaľ sa môže podľa potreby odoberať alebo dodávať do elektrickej siete. Vysokonapäťová batéria sa nikdy úplne nevybije, aby vozidlo zostalo plne funkčné do ďalšieho štartu.