Viac informácií o výrobe batériových článkov:
- Výroba batériových článkov sa významne podieľa na emisiách CO2 elektrického vozidla.
- Zelená elektrina zohráva hlavnú úlohu pri predchádzaní alebo znižovaní emisií CO2 počas celého životného cyklu elektrického vozidla.
- Vďaka vlastnému laboratórnemu centru a v budúcnosti čiastočne aj vďaka vlastnej výrobe batériových článkov a recyklačnému závodu pracuje Volkswagen dôsledne na tom, aby sa vysokonapäťové batérie pre elektrické vozidlá stali stále udržateľnejšími.
Potreba energie na výrobu
Elektromobilita je šetrná k životnému prostrediu: Elektrické vozidlá sú vybavené výrazne energeticky úspornejšími pohonnými jednotkami ako vozidlá so spaľovacími motormi, počas jazdy lokálne nevypúšťajú žiadne emisie CO2 - je to zrejmé z ekologickej bilancie, ktorá zohľadňuje aj výrobu - a pri najazdení 125 000 km (200 000 km) produkujú celkovo menej emisií CO2 ako porovnateľné dieselové alebo benzínové vozidlá.
Správne je však aj tvrdenie, že výroba čisto elektrického vozidla spôsobuje vyššie emisie CO2 ako výroba vozidla so spaľovacím motorom. Najmä výroba batériových článkov pre lítium-iónové batérie vozidiel je energeticky veľmi náročná. Napríklad preto, že látky, ktoré sa nanášajú v kvapalnej forme na podkladovú fóliu, sa musia veľmi nákladne vysušiť.
Trvalo udržateľná dodávka energie
Jedným z cieľov spoločnosti Volkswagen je zabrániť alebo znížiť emisie CO2 počas celého životného cyklu svojich vozidiel. Hlavnú úlohu pritom zohráva ekologická elektrická energia, nielen vo vlastných výrobných závodoch spoločnosti, ale aj u jej dodávateľov.
Napríklad výrobný závod spoločnosti Volkswagen v Zwickau využíva certifikovanú ekologickú elektrickú energiu, ktorá okrem iného pochádza z vodných elektrární. Ročne sa tak ušetrí 106 000 ton CO2. Nový koncernový závod na výrobu batériových článkov SalzGiga, ktorého spustenie výroby je naplánované v Salzgitteri na rok 2025, bude tiež na sto percent napájaný elektrickou energiou z obnoviteľných zdrojov. Každý partner, ktorý v súčasnosti vyrába batériové články pre koncern v Európe, je zmluvne zaviazaný využívať pri výrobe energiu z obnoviteľných zdrojov. A spoločnosť s nimi spolupracuje na ďalších opatreniach, ktoré ešte viac znížia emisie CO2 pri výrobe batériových článkov. Budú zavedené povinné limity CO2 pre jednotlivé komponenty, ktoré spustia prenikanie zelenej energie hlbšie do dodávateľských reťazcov (najmä katódy a anódy).
Okrem toho sa spoločnosť zaoberá aj výrobou primárnych materiálov, ako je hliník, ktorá je tiež energeticky náročná. Aj v tomto prípade pomáha využívanie zelenej elektrickej energie a zvýšené využívanie recyklovaného sekundárneho materiálu minimalizovať uhlíkovú stopu.
Výskum, vývoj, recyklácia
V Salzgitteri sa v súčasnosti buduje nielen prvý výrobný závod na produkciu batériových článkov koncernu, ale priamo v jeho blízkosti prebieha aj výskum a vývoj batériových článkov: koncern Volkswagen otvoril už v septembri 2021 v Salzgitteri najmodernejšie laboratórne centrum.
V meste Salzgitter vzniknú inovácie pre batériové články súčasnosti a budúcnosti.
Dôležitý strategický krok, ktorým koncern ďalej posilnil svoje kompetencie v oblasti batériových článkov - srdca elektrického vozidla.
Okrem toho sa od začiatku roka 2021 v pilotnom závode na mieste používa inovatívny a udržateľný proces recyklácie batérií. Cieľom je cyklus s viac ako 90-percentnou recykláciou batérií. Koncern Volkswagen postupne rozširuje výrobný závod v Salzgitteri, aby sa stal vedúcim centrom pre batérie v Európe, vďaka poznatkom v oblasti vývoja, výroby a recyklácie.
Pohľad do budúcnosti
Od roku 2025 sa v meste Salzgitter bude vyrábať univerzálny článok Volkswagen pre veľkosériový segment. Ako už napovedá názov, dá sa používať veľmi flexibilne, pretože sa dá vyrobiť s rôznymi chemickými zložkami. Pre základný segment sú vhodné napríklad lítium-železo-fosfátové batérie, zatiaľ čo batérie s vysokým obsahom mangánu sa majú používať vo veľkosériovom segmente.
Z dlhodobého hľadiska sa vývoj pravdepodobne posunie smerom k batériám s pevnými látkami, nazývaným aj polovodičové batérie. Namiesto kvapalného elektrolytu sa v nich používa pevný elektrolyt, ktorý má oproti lítium-iónovým batériám niekoľko výhod. Okrem iného sa dajú vyrobiť menšie a ľahšie pri rovnakej hustote energie, vďaka čomu sa zvýši dojazd a šetrí hmotnosť, a tiež sa dajú rýchlejšie nabíjať.
Volkswagen má podiel v americkom startupe QuantumScape, ktorý je priekopníkom tejto technológie. Podľa údajov spoločnosti by sa mali vyrábať polovodičové batérie veľkosériovo už v blízkej budúcnosti - v roku 2025 alebo 2026.