Keď spoločnosť Volkswagen otvorila centrum pre výskum technológií budúcnosti, úlohou Kalberlaha bolo spolu s malým tímom pracovať na vývoji prvého "pohonu budúcnosti" pre spoločnosť Volkswagen. Ako elektrochemik a špecialista na výskum batérií sa perfektne hodil na prácu, ktorej hlavným cieľom bol napredovanie v rozvoji elektromobility. Zatiaľ čo všetci ostatní stále skúmali, priekopníkovi sa rýchlo podarilo dosiahnuť prelom: S jeho desaťčlenným tímom vyvinuli systém batérií. Kalberlah testoval procesory na riadenie motora a o dva roky neskôr priniesol na cestu prvé vozidlo: dodávku T2 s elektrickým pohonom. Možno sa teraz pýtate, z akého dôvodu sa na takomto ambicióznom projekte začalo pracovať už v roku 1970? Odpoveď je jednoduchá: Vtedy sa predpokladalo, že v deväťdesiatych rokoch budú zdroje ropy vyčerpané. Heslo: "Nedeľa bez auta".
Napriek všetkým prognózam a obavám, k nedostatku ropy nedošlo. Zato vznikla dodávka T2 s elektrickým pohonom, skvelé auto do mesta: Na jedno nabitie batérie prešlo 70 kilometrov a aj s nabíjaním nebol žiadnym problémom. S nabíjacím káblom to šlo celkom pohodlne prostredníctvom bežnej 220 V zásuvky. Bol to revolučný úspech. Jedinou nevýhodou bolo, že tento čistý pohon vážil takmer jednu tonu, kvôli čomu bola pravidelná údržba batérie skutočnou výzvou. Riešením bola technológia rýchlej výmeny, ktorá umožňovala výmenu prázdnej batérie za plnú.
ADOLF KALBERLAH
Elektrochemik a špecialista v oblasti výskumu batérií.
-
Dodávku T2 vybavil elektrickou batériou.
-
Vyvinul prvý Golf s elektrickým pohonom.
-
V 80-tych rokoch spustil malú sériovú výrobu modelu Golf I City-STROMer.
Informácie
Dodávka T2 s elektrickým pohonom
Maximálna rýchlosť: 70 km/h
Dojazd: približne 70 kilometrov
Hmotnosť batérie z olovených akumulátorov: 850 kilogramov
Doba nabíjania: 10 hodín
Fakty
Pohotovostná hmotnosť T2 Transportéra s elektrickým pohonom (1972): 2,2 tony
Hmotnosť batérie Transportéra s elektrickým pohonom: 850 kg > vážila viac
ako vtedajší chrobák
S batériou viac ako: 3 tony
Senzácia: prvá dodávka s elektrickým pohonom
Ale to nie je všetko: Kaberlah a jeho tím pokračovali v testovaní a pracovali ďalej. Pretože verili v budúcnosť elektromobility. V roku 1976 potom skutočne nasledoval prvý Golf s elektrickým pohonom. A keď v tom istom roku múzeum moderného umenia v New Yorku vypísalo súťaž na taxík budúcnosti, preslávil sa Kaberlah so svojim modelom CityTaxi - elektrickou dodávkou T2 s hybridným pohonom, prakticky cez noc. Aj po svojom návrate z New Yorku získal v Nemecku kultový status "otec elektrického pohonu": So žltou dodávkou s elektrickým pohonom jazdil v živom prenose pred kamerami v televíznej relácií "Die aktuelle Schaubude".
"Boli sme hrdí na náš transportér s elektrickým pohonom. Zdal sa byť perfektnou alternatívou pre jazdu na krátke vzdialenosti: v komunálnych vozových parkoch, ako servisné vozidlo alebo pre miestnych dodávateľov."
Pán e-mobilita má pekné spomienky na dodávku s elektrickým pohonom.
Budúcnosť v malej sérii
V roku 1981 už bol Golf I City-STROMer v malej sériovej výrobe. Avšak najprv len na testovacie účely. Samotný Kaberlah používal Golf s elektropohonom takmer každý deň. A či už je to chýbajúca tekutina v batérii pri elektrickom hybridnom pohone alebo príbeh chýbajúceho emisného štítku na štátnej poznávacej značke - situácie, ktoré zažil so svojim elektromobilom, ho rozosmejú ešte aj dnes.