Prehľad piatich úrovní prezentuje to, ako vyzerá cesta do budúcnosti. Kľúčovou technológiou pre autonómnu jazdu sú asistenčné systémy. Vodiči modelov Volkswagen nájdu už teraz odpovedajúce funkcie pre väčší komfort vo vozidle. A modelom SEDRIC¹ ponúka spoločnosť Volkswagen výhľad na posledný, všetko meniaci krok.
Postupná automatizácia vozidla znamená nielen väčší komfort v premávke, ale aj revolúciu v mobilite. Päť úrovní opisuje vývoj k autonómnemu režimu jazdy. Z množstva inteligentných pomocníkov, ktorí podporujú vodiča v rôznych situáciách, sa už dá vybrať. Radarové a ultrazvukové senzory detekujú dopravné situácie, multifunkčná predná kamera monitoruje jazdné pruhy a sleduje ostatných účastníkov cestnej premávky. V minulosti boli asistenčné systémy zriedkavosťou, dnes sú vo väčšine vozidiel Volkswagen súčasťou sériovej výbavy.
Úroveň 1:
Asistovaná jazda
Každý, kto dnes jazdí v modeli Golf alebo Passat, získa pohľad na možnosti budúcnosti, pretože tieto vozidlá spĺňajú už dnes technické požiadavky pre asistenčné systémy prvej úrovne. Adaptívny tempomat ACC udržiava nielen vopred nastavenú rýchlosť, ale aj zvolenú odstup od vozidla vpredu. V niektorých modeloch Volkswagen môže ACC v kombinácii so systémom rozpoznania dopravných značiek reagovať aj na obmedzenia rýchlosti. Informácie tomuto systému dodáva radar a kamera. Do tejto kategórie patrí aj systém núdzového brzdenia (Front Assist). Systém môže akusticky a vizuálne upozorniť vodiča na možnú kolíziu a pripraviť vozidlo na prípadné núdzové brzdenie. Ak vodič v kritickej situácii nereaguje, môže systém iniciovať automatické čiastočné brzdenie, ktoré by malo zabrániť kolízii. Aj pri používaní asistenčného systému úrovne 1 je vodič vždy zodpovedný za riadenie vozidla.
Úroveň 2:
Čiastočne automatizovaná jazda
Systémy tejto úrovne preberajú súčasne viacero úloh. Vodiča môžu podporiť pri akcelerovaní, riadení a brzdení. Umožňujú napríklad pohodlnú jazdy v dopravných zápchach. Systémy podporujú vodiča v rámci svojich možností aj v kritických situáciách, aby sa v čo najväčšej miere dokázali vyhnúť nehodám. Súčasťou tejto úrovne je aj parkovanie na diaľkové ovládanie: Pomocou smartfónu dokážete vozidlo manévrovať aj na úzke parkovacie miesta. Počas jazdy vykonáva vozidlo čiastkové úlohy; aj pri asistenčných systémoch druhej úrovne je vodič stále zodpovedný za riadenie vozidla.
Úroveň 3:
Vysoko automatizovaná jazda
Skok z úrovne 2 na úroveň 3 je z technického pohľadu najväčší. Vodič sa po prvý raz môže zaoberať inými vecami. Vozidlo sa môže automaticky predbiehať a vyhýbať, zrýchľovať a brzdiť. Systém rozpoznáva svoje limity a vodič musí byť schopný znovu prevziať riadenie vozidla.
Úroveň 4:
Plne automatizovaná jazda
ID. Rodina prezentuje na koncepte to, čo bude v budúcnosti možné na úrovni 4. Integrovaný systém preberie riadenie vozidlo v uzavretých oblastiach, ako sú diaľnice.
Do úrovne 4 patria aj "robo" taxíky, ako napríklad SEDRIC¹, ktoré jazdia plne automaticky vo vymedzených dopravných oblastiach, napríklad v meste. Vodič už nie je potrebný a cestujúci sa môžu venovať iným činnostiam alebo dokonca spať.
Úroveň 5:
Autonómna jazda
Vízia budúcnosti ID. VIZZION¹ je navrhnutá bez volantu. Interiér vozidla je úplne prepracovaný. Môže byť využitý na voľnočasové činnosti alebo s odpovedajúcimi digitálnymi funkciami ako pracovisko. Vozidlá úrovne 5 sa v premávke môžu pohybovať autonómne. Vďaka kontrole okolia, neustálemu pripojeniu na internet a inteligentnej komunikácii medzi automobilmi nie je od individuálneho štartu až do zvoleného cieľa potrebný vodič.