Múzeum Golfsrudel
Josef Juza je vášnivý zberateľ. Predmetom jeho túžby je Volkswagen Golf. V dolnorakúskom meste Stockerau venoval najpredávanejšiemu automobilu koncernu Volkswagen múzeum. Jeho zbierka zahŕňa 115 vozidiel Golf.
Golfsrudel Museum
Wiesenerstraße 3
2000 Stockerau, Niederösterreich
Miestom s pravdepodobne najväčšou hustotou vozidla Golf v Rakúsku je Stockerau
Presnejšie: nenápadný sklad na okraji malého dolnorakúskeho mestečka, v ktorom sa nachádza epicentrum vášne k tomuto modelu. Prichádzajú sem fanúšikovia od Nórska až po Japonsko, aby obdivovali pravdepodobne najväčšiu súkromnú zbierku vozidiel Golf na svete a aby sa s Josefom Juzom porozprávali o bestselleri od spoločnosti Volkswagen. Zberateľská vášeň tohto kominára sa začala pred desiatkami rokmi. Z niekoľkých vozidiel sa rýchlo stala zbierka špeciálnych kúskov: Od klasických vozidiel radu Golf cez špeciálne modely až po kuriozity, ktorých existuje len niekoľko kusov. Ani vo sne by ho nenapadlo, že raz bude majiteľom celého „stáda vozidiel Golf“, ako s láskou nazýva svojich 114 alebo 115 áut - nevie to presne.
Jeho láska k modelu Golf sa zrodila po predvádzacej jazde v novom Golfe GTI, ktorý vlastnil jeho priateľ. „Poloha sedenia, všestrannosť a potešenie z jazdy - všetko bolo ako stvorené pre mňa,“ nadchýna sa tento päťdesiatnik aj dnes. Jedno bolo jasné: GTI som musel mať. Keď už ho Golf chytil za srdce, pribudlo k nemu čoskoro vozidlo Caddy, ktoré mu dobre poslúžilo pri jeho kominárskej činnosti. Odvtedy bolo Country zárukou bezpečnosti na zľadovatených zimných cestách a kabriolet bol potrebný na letné výlety po krajine. Najdôležitejšie bolo to, že to bol Golf - a na každú príležitosť ten správny.
Začiatok vášne
Zdalo by sa, že päť áut by malo stačiť. Ale v polovici 90. rokov minulého storočia na veľtrhu klasických automobilov zbadal Josef Juza model z prvej série Golfu s bubnovými brzdami vpredu a nárazníkom v tvare rybieho chvosta, ktorý mu zrýchlil tep. Pre vášnivého vodiča Golfu to bol osudový moment: „To auto som rozhodne musel mať. Odvtedy som sa už takmer nedokázal zastaviť.“ Či už na autosalónoch alebo v internetových inzerátoch, lákadlá boli všade a často za nízku cenu. Niekedy stála doprava viac ako samotný Golf. To, že sa v tom čase o modelové rady jedna až tri, ktoré boli ťažiskom jeho zbierky, takmer nikto nezaujímal, šetrilo peňaženku p. Juzu.
Stádo modelov Golf
V rozsiahlom vozovom parku Jozefa Juzu stoja vedľa seba rarity a špeciálne modely: napríklad prototyp modelu Golf s posuvnými dverami, z ktorého existuje len jeden model, elektrický CitySTROMER I a II alebo Golf Buggy. Srdcovkou výstavy sú aj Juzove modely GTI, napríklad Golf 2 Limited s výkonom 210 koní, z ktorého vyrobil Motorsport Hannover len 71 kusov. Znalci ho okamžite spoznajú podľa modrého lemu masky chladiča a emblému VW Motorsport. S trhovou hodnotou približne 60 000 eur patrí medzi najcennejšie exponáty. Josef Juza však vytrvalo odoláva ponukám na jeho kúpu od zarytých fanúšikov: „S týmto autom sa nikdy nerozlúčim.“.
„Než by som sa dal preč jediný kus, radšej by som sa rozlúčil s celou zbierkou“
Keď sa pána Juzu pred niekoľkými rokmi opýtali, čo chce so všetkými autami urobiť, zo žartu odpovedal „Otvoriť múzeum!“. Žart sa však rýchlo zmenil na konkrétny plán. Dovtedy boli automobilové skvosty kvôli nedostatku vhodných skladovacích priestorov uložené v niekoľkých stodolách v okolí Stockerau. Minulý rok konečne nadišiel čas, kedy múzeum otvorilo svoje brány. Josef Juza ho svojpomocne navrhol s nespočetnými predmetmi VW Golf: steny zdobia staré logá VW, plagáty VW z 80. rokov a veľkoformátové plachty pripomínajú koncertné turné Pink Floyd, Rolling Stones a Bon Jovi, ktoré spoločnosť Volkswagen sponzorovala v 90. rokoch. Celé stádo modelov Golf je teraz zjednotené pod jednou strechou. Na cestu sa už však nedostanú. Vozidlá by boli stále pojazdné, ale pri viac ako 100 vozidlách by samotná koordinácia stretnutí pickerov bola rovnakým logistickým problémom ako snaha o opätovné zaparkovanie všetkých VW Golf stojacich tesne pri sebe. Josef Juza sa teda obmedzil na svoju úlohu riaditeľa múzea a pravidelné pumpovanie vzduchu do pneumatík. Zmenšovanie zbierky však pre neho neprichádza do úvahy: „Než by som dal preč jediný kus, radšej by som sa rozlúčil s celou zbierkou.